تحلیل مؤلفه‌ای هم‌زمانی واژۀ «شادمانگی» در کلیله‌ودمنه و نقد بازگردانی آن در بازنویسی‌های معاصر

علی اکبر سام خانیانی؛ ایوب بادوام

دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1403، صفحه 9-38

https://doi.org/10.22054/jrll.2024.81531.1096

چکیده
  بازنویسی متون کهن ادبی، روشی برای انتقال مفاهیم آن‌ها به خوانندگان امروزی است. ازاین‌رو، بررسی بازنوشته‌ها، به‌عنوان نمایندۀ متون اصلی، اهمیت زیادی دارد. معمولاً واژگان در هر مقطع زمانی چند مؤلفۀ معنایی خاص دارند که در لغت‌نامه‌ها کمتر به آن‌ها توجه شده است. این پژوهش با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی، بر آن بود تا واژۀ "شادمانگی" ...  بیشتر

تبیین شاخصه‌های نوشتار زنانه در دو رمان او یک زن و بازی آخر بانو

فاطمه الهامی؛ شهلا خلیل اللهی؛ خالق گری

دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1403، صفحه 39-74

https://doi.org/10.22054/jrll.2024.80922.1081

چکیده
  یکی از مفاهیم مهم مطرح در حیطۀ نقد ادبی معاصر را باید ادبیات زنانه به‌شمار آورد. در پی جنبش زنان برای نیل به حقوقی مساوی با مردان، نوشتار زنانه به‌عنوان بخشی از نقد فمنیستی در میانۀ قرن بیستم به وجود آمد. در این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی تدوین شده، نوشتار زنانه در دو رمان بازی آخر بانو از بلقیس سلیمانی و او یک زن از چیستا یثربی بررسی ...  بیشتر

نقش اقلیم در مفهومسازی زبان شعر: بررسی استعارۀ مفهومی «آه» در اشعار فارسی، انگلیسی و ترکی

مصطفی شهیدی تبار؛ حسین پورقاسمیان

دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1403، صفحه 75-98

https://doi.org/10.22054/jrll.2024.79398.1073

چکیده
  در مقالۀ حاضر تأثیر اقلیم بر مفهوم‌سازی در شعر بررسی تطبیقی می‌شود. بدین منظور استعاره‌های مفهومی «آه و ناله» در زبان‌های فارسی، ترکی و انگلیسی استخراج، و با استفاده از استعارۀ شناختی لیکاف (۱۹۸۰) تحلیل شد. پیکرۀ زبانی پژوهش حاضر منتخبی از اشعار حافظ، سعدی و عطار در زبان فارسی؛ شهریار، فضولی و واحد در زبان ترکی؛ و شکسپیر، اسپنسر ...  بیشتر

ادب بلاغی و ادب روایی؛ نقش حوزه‌های دوگانه زیبایی در معیارشناسی نثر ادبی فارسی

محمد امین زمان وزیری

دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1403، صفحه 99-124

https://doi.org/10.22054/jrll.2024.80715.1079

چکیده
  نثر ادبی فارسی جریانی مستقل از حوزۀ شعر فارسی است که علاوه بر رسالت هنری و اجتماعی روشن، نظام زیبایی‌‍شناختی مستقلی نیز داشته؛‌ و در ادبیات کلاسیک ایران عموماً تحتِ شعاع اقتدار هنری و فرهنگی شعر قرار گرفته؛ و در بلاغت گذشته ظرافت‌ها و موازین زیبایی‌‌شناسانۀ آن کمتر بررسی شده‍است. این کم‍توجهی تا حدی بوده که حتی تعریفی روشن ...  بیشتر

حرف«بر»از منظر دستور شناختی در 15 اثر از قرن چهارم تا ششم

حسن دهقانی پور

دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1403، صفحه 125-158

https://doi.org/10.22054/jrll.2024.79991.1076

چکیده
  حروف از اجزای مهم زبان هستند که از منظر زبان‌شناسی و دستور زبان مطالعات متعددی روی آن‌ها انجام شده است. با این حال، بررسی حروف به‌عنوان مقوله، جایگاه آن‌ها در سازه‌ بندی‌های زبانی، حوزه‌ها و مؤلفه‌های معنایی و علل شکل‌گیری این مؤلفه‌ها، نقشی که در سازه‌های زبانی و آفرینش‌های ادبی ایفا می‌کنند به‌ویژه تأثیرگذاری و جایگاه ...  بیشتر

بازخوانی انواع هنجارگریزی معنایی در کلیله و دمنه

علی حسن نژاد

دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1403، صفحه 159-182

https://doi.org/10.22054/jrll.2024.78924.1068

چکیده
  زبان به‍عنوان مهم‌ترین مادۀ ادبیات و اساسی‍ترین وسیلۀ ارتباط، نقش انکارناپذیری در خلق آثار ادبی دارد. شاعران و نویسندگان برای بهره‍گیری از قدرت زبان و غنای اثر ادبی از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند که هنجارگریزی معنایی یکی از آن‌هاست که بهره‍گیری از آن در نثر، جلوه‍گری و شعرگونگی را به‍دنبال خواهد داشت. با توجه ‌به ...  بیشتر