تقابل تأویلی؛ شگردی برای ایجاد لذت ادبی

محمد رضا یوسفی؛ مریم بختیاری

دوره 1، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 9-36

https://doi.org/10.22054/jrll.2023.71564.1033

چکیده
  یکی از اهداف متن ادبی، ایجاد لذت ادبی است. هر چه ذهن مخاطب در کشف معنا و ادبیت متن  بیشتر تلاش کند، آن لذت بیشتر و پایدارتر خواهد شد. بلاغت، از عناصر اصلی متن ادبی، در ایجاد لذت ادبی مؤثر است؛ و تقابل از آرایه­های مطرح حوزۀ بلاغت دانسته می‌شود. گاه تقابل در کلام آشکار است و بدون کمترین تأملی مفهوم آن درک می­شود و گاه چنان در بافت ...  بیشتر

تحلیل کارکرد ادبی صفت در آثار چوبک با تاکید بر دو اثر: رمان تنگسیر و مجموعه داستان کوتاه انتری که لوطی‌اش مرده بود

لیلا ریوندی؛ محمود بشیری

دوره 1، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 37-62

https://doi.org/10.22054/jrll.2023.70977.1031

چکیده
  در این پژوهش تلاش می‌شود نقش فرادستوری صفت در پرداخت شخصیت‌ها، ساخت فضا، مکتب ادبی نویسنده، ترسیم صحنه و کارکرد ادبی بررسی شود. بدین منظور در رمان تنگسیر و مجموعه‌داستان انتری که لوطی‌اش مرده بود چگونگی کارکرد ادبی و معناییِ صفت بررسی گردید. با تحلیل داده‌ها به روش توصیفی- تحلیلی این نتیجه حاصل شد که صفت در ساخت و پرداخت شخصیت‌ها، ...  بیشتر

بازخوانی داستان «پیک‌نیک» ابوتراب خسروی در پرتو نظریۀ نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی در سطح فرانقش اندیشگانی

بتول واعظ؛ فرحناز اورندی

دوره 1، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 63-95

https://doi.org/10.22054/jrll.2023.67440.1020

چکیده
  نظریۀ‌ زبان­شناسی نقش‌گرای هلیدی، زبان و ساختار آن را در راستای معنای متن می‌کاود و نشان می‌­دهد که چگونه بافت و معنا، زبان خاص متنی را سامان می‌دهند. این نظریه رابطۀ میان زبان، معنا، اجتماع، و فرهنگ را در ساحت فرانقش‌های اندیشگانی، بینافردی، و متنی آشکار می‌سازد. بررسی و تحلیل متن ادبی از منظر هر یک از این ساحت‌­ها به تفسیر ...  بیشتر

گویش بوشهری در آثار «منیرو روانی پور» بر اساس دیدگاه هنجار گریزی «جفری لیچ»

حیدر نعیم حمزه الزوامل

دوره 1، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 97-122

https://doi.org/10.22054/jrll.2023.71652.1035

چکیده
  هنجارگریزی از مباحث مطرح در حوزۀ زبان‌شناختی است. یکی از راه‌های خلق اثر ادبی استفاده از شگردهای هنجارگریزی است. جفری لیچ از چهره‌های برجستۀ شکل‌گرای انگلیسی، یکی از انواع هنجارگریزی را نوع گویشی می‌داند. به عقیدۀ او هرگاه شاعر یا نویسنده واژگانی ویژۀ منطقه‌ای خاص را که در زبان معیار وجود ندارد به کار برد، هنجارگریزی گویشی به ...  بیشتر

بررسی فرانقش‌های زبانی در مرثیۀ احمد شاملو و سهراب سپهری

سمیه آقابابایی؛ محمدمهدی زمانی

دوره 1، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 123-166

https://doi.org/10.22054/jrll.2023.72909.1040

چکیده
  زبان‌شناسی نظام‌بنیاد نقش‌گرای هلیدی یکی از نظریه­‌های کارآمد در تحلیل متون ادبی است. در این نظریه، درک زبان و کاربردهای زبانی در بافت موقعیتی و اجتماعی شکل می‌­گیرد. از دیدگاه هلیدی بافت موقعیتی، نظامی نشانه‌­ای است که سه سازه دارد و هر سازه با یکی از فرانقش­‌های سه­‌گانۀ زبان متناظر است. در بررسی مقایسه‌­ای متون ...  بیشتر

زیبایی شناسی در اشعار رابعه قزداری

محمدرضا زعیم حسینی اناری

دوره 1، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 167-184

https://doi.org/10.22054/jrll.2023.71650.1034

چکیده
  زیبایی‌شناسی قابلیتی است برای درکِ بهتر ادراکات و پدیده‌های هنری مانند موسیقی. برخی سعی کرده‌اند زیبایی را در امور عینی جستجو کنند مانند آثار هنری، اشیاء، جلوه‌ها و مظاهر طبیعت و موضوعات دیگر؛ ولی ارزش زیبایی‌شناختی یک اثر هنگامی قابل‌ادراک می‌شود که به‌عنوان یک هنر مستقل ذهن مخاطب را درگیر کند و آن را به فعالیت وادارد. از آنجا ...  بیشتر