بازتعریف و گونه‌شناسی "اسلوب حکیم" بر پایۀ نظریۀ ربط

زینب اکبری؛ نسرین فقیه ملک مرزبان

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 9-40

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.88905.1206

چکیده
  در سنت بلاغت اسلامی "اسلوب حکیم" به‌عنوان صنعتی که مبتنی بر خروج آگاهانه از مقتضای ظاهر در بستر گفتگوست، جایگاهی مبهم و چندپاره دارد؛ به‌ویژه در بلاغت فارسی نه‌تنها مرز آن با صناعات مشابه روشن نشده، بلکه شاهد فقر شاهدمثال و غفلت نظری در تبیین جوانب بلاغی آن هستیم. این مقاله نخست با روشی تاریخی-تحلیلی، به بازخوانی جایگاه و تعریف اسلوب ...  بیشتر

نگاهی تازه به یکی از اختلاف قرائت‌های شعر حافظ: بررسی موردی، سواد سِحر یا سواد سَحَر؟

احمد جمعه پور؛ حسین سلیمی؛ مجاهد غلامی

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 41-76

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.87683.1189

چکیده
  یکی از انواع ایهام در اشعار حافظ که کمتر به آن پرداخته‌شده، چندگانه‌خوانی یا چندمعنایی‌های حاصل از "اختلاف قرائات" است. امروزه با تعداد کثیری نسخۀ خطی کهن از اشعار حافظ مواجهیم که اختلاف ضبط و قرائات گوناگون نسخه‌نویسان در آن‌ها موج می‌زند. هرچند این خود مهم‌ترین عامل به‌وجودآمدن ضبط‌ها و تصحیحات گوناگون از برخی ابیاتِ محل بحث ...  بیشتر

ساختی کهن از صفت حالیه

مژده کمالی‌فرد

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 77-104

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.88748.1205

چکیده
  سازه‌های دستوری‌ معدودی در متون کهن فارسی به چشم می‌خورند که هنوز مقولۀ دستوری، کاربرد معنایی، و کارکرد زیبایی‌شناسی آن‌ها دقیقاً روشن نیست. یکی از این سازه‌ها ترکیب «چون + صفت + ی» است. در این پژوهش بنیادی که با استفاده از منابع کتابخانه‌ای انجام شد، تلاش گردید با استناد به نمونه‌های موجود که در آثار نظم و نثر فارسی سده‌های ...  بیشتر

واکاوی لایه‌های نحوی، بلاغی و واژگانی شبه‌جمله‌ها در دیوان خاقانی

مهدی رمضانی

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 105-138

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.88070.1196

چکیده
  دستور زبان دانشی است که به مطالعه، توصیف و تحلیل قواعد حاکم بر زبان می‌پردازد و از رهگذر آن، ویژگی‌های ساختاری و کارکردی زبان را آشکار می‌سازد. با وجود نقش بنیادین این حوزه در سازمان‌دهی ساختار و لحن شعر، به مقولۀ شبه‌جمله‌ (به‌عنوان بخشی از ساخت‌های زبانی) در پژوهش‌های گذشته و نیز کتاب‌های مرجع، بسیار اندک و پراکنده پرداخته ...  بیشتر

تحلیل گفتمان انتقادی نقش و جایگاه مدرسه در داستان آن خمرۀ مرادی کرمانی

سودابه شکراله زاده

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 139-172

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.87728.1190

چکیده
  این پژوهش بر اساس تحلیلی زبانی-معنایی با توجه به اهمیت نهاد مدرسه در ادبیات کودک و نوجوان و نقش آن در بازتولید یا به چالش‌کشیدن ساختارهای اجتماعی قدرت انجام شد. هدف مطالعه، تحلیل گفتمان انتقادی بازنمایی جایگاه و نقش مدرسه در داستان آن خمره اثر هوشنگ مرادی کرمانی بر اساس الگوی سه‌سطحی نورمن فرکلاف بود. پارادایم پژوهش کیفی، رویکردْ ...  بیشتر

زراعت ذهن و زبان؛ حلقه‌های آمیختگی در ضرب‌المثل‌های بروجردی بر اساس نظریۀ آمیختگی مفهومی

حجت اله امیدعلی

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 173-206

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.86407.1169

چکیده
  نظریۀ آمیختگیِ مفهومی بر این اصل استوار است که معنا در زبان از ادغام سیّال و پویای دو یا چند حوزه مفهومی در یک فضای آمیخته حاصل می‌شود. ضرب‌المثل‌های بومی بروجرد، به‌عنوان گزاره‌های موجز و تصویری فرهنگِ کشاورزی و دامداری این منطقه، ظرفیت ویژه‌ای برای تحلیل از این منظر دارند. هدف این پژوهش، تبیین فرایند شکل‌گیری معنا در ضرب‌المثل‌های ...  بیشتر