محل نشر ایران - تهران
ناشر دانشگاه علامه طباطبائی
شروع انتشار سال 1402
وضعیت چاپ الکترونیکی و چاپی
درصد همانندی 15%
زبان مجله فارسی (چکیده انگلیسی)
هزینه چاپ بله
نوع مجله علمی-پژوهشی
نوع مقاله علمی-پژوهشی
نوع داوری داوری بسته و حداقل 2 داور
-----------------------------------------
تعداد دوره‌ها 2
تعداد شماره‌ها 7
تعداد مقالات 42
تعداد نویسندگان 77
تعداد مشاهده مقاله 22,813
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 9,976
نسبت مشاهده بر مقاله 543.17
نسبت دریافت فایل بر مقاله 237.52
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 143
تعداد مقالات رد شده 77
درصد عدم پذیرش 54
تعداد مقالات پذیرفته شده 42
درصد پذیرش 29
زمان پذیرش (روز) 110
تعداد پایگاه های نمایه شده 0
تعداد داوران 62

 

«پژوهش‌نامۀ زبان ادبی» فصل‌نامه‌ای دوزبانه با دسترسی آزاد است که دانشگاه علامه طباطبائی از بهار 1402 آن را منتشر می‌کند. این مجله به‌منظور فراهم نمودن محیطی فکری برای پژوهشگران ملی و بین‌المللی با تمرکز بر مباحث زبان ادبی پایه‌گذاری شده است و بخشی از پیشرفت‌های پژوهشی صورت‌گرفته در حوزۀ زبان ادبی را پوشش می‌دهد. هدف اصلی مجله انتشار مقالات شایسته‌ای است که یافته‌های مهم این حوزه را گزارش نمایند. این مجله در ارزیابی سال 1402 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رتبۀ علمی «ب» را دریافت کرد. شیوه‌نامه تنظیم مقاله را می‌توانید از اینجا دریافت کنید. 

مقالات به روش بسته و دوسوناشناس داوری؛ و برای مشابهت‌یابی از سامانه "سمیم نور" استفاده می‌شود. لازم است پس از پذیرش مقاله، چکیدۀ مبسوط انگلیسی (750 تا 800 کلمه) ارسال گردد. 

از اعضای هیئت علمی، محققان و اندیشمندان ارجمند دعوت می‌شود که مقالات پژوهشی مرتبط با موضوع مجله را از طریق همین سامانه ارسال نمایند.

مهم‌ترین محورهای موضوعی مجله از این قرارند:

  • چیستی، اصول، و مبانی زبان ادبی؛
  • نقد و نظریه‌های زبان ادبی؛
  • بررسی معیارهای ادبیّت زبان؛
  • رویکردها و مباحث زبان‌شناختی در زبان ادبی؛
  • رابطۀ زبان ادبی و دیگر گونه‌های زبان؛
  • تطوّرات تاریخی زبان ادبی؛
  • مطالعات تطبیقی در زبان ادبی؛
  • زبان ادبی و مباحث دستوری؛
  • سبک‌شناسی زبان ادبی؛
  • دیگر حوزه‌های مرتبط با زبان و ادبیّت متن. 

هنگام ارسال مقالات فرم تعهد‌نامه و تعارض منافع را تکمیل، امضا و ارسال فرمایید. هزینۀ داوری مقالات 200.000 تومان و هزینۀ چاپ 400.000 تومان تعیین شده است که به صورت خودکار از طریق اتصال به درگاه واریز دریافت خواهد شد. در صورت پذیرفته‌نشدن مقاله هزینۀ داوری عودت داده نخواهد شد.  

در صورت ضرورت، با شمارۀ 09035235020 تماس بگیرید. 

شگردهای دستوری و بلاغی فرهاد میرزا در منشآت در شش نامۀ حکومتی، سیاسی و شخصی

سمیه آقابابایی؛ امیرحسین جمالی

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 9-40

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.81797.1099

چکیده
  مطالعۀ ساحت زبان با هدف فهم و کشف مفاهیم اجتماعی از  مباحث قابل‌توجه است. بر اساس این رویکرد نظام‌مند و منسجمِ برآمده از زبان‌شناسی انتقادی و تحلیل گفتمان انتقادی، می­توان در پی این بود که چگونه مفاهیم اجتماعی مانند ایدئولوژی، گفتمان‌های غالب، نظام‌های قدرت و مانند این‌ها از طریق زبان بیان می‌شوند در مراحل بعدی اساس شکل‌گیری ...  بیشتر

تحلیل گونه‌های زبانِ ادبی خاطره‌نگاری با تکیه ‌بر آثار خاطره‌نگار از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی

امید مجد؛ نیلوفر انصاری

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 41-70

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.81431.1090

چکیده
  زبان ادبی یکی از مؤلفه‌هایی است که در انواع ادبی و هنری در تأثیرگذاری بر مخاطب نقش‌دارد و از منابع ارزنده برای شناخت آثار اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دوره‌های مختلف به‌شمار می‌رود. به بیانی دیگر؛ مطالعۀ زبان ادبی ماهیت و ساختار افکار و آراء شاعران و نویسندگان را هویدا می‌سازد. زبان ادبی مانند دیگر زبان‌ها در همۀ حوزه‌های جغرافیایی، ...  بیشتر

تحلیل ساختار زبانی و نشانه‌ای شعر «به باغ همسفران» سهراب سپهری بر مبنای نظریه نشانه‌شناسی پیرس

رضا قنبری عبدالملکی

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 71-106

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.83328.1125

چکیده
  در این مقاله با تمرکز بر ابعاد زبانی و نشانه‌ای، شعر "به باغ همسفران" از منظر نشانه‌شناسی پیرس تحلیل شده است. هدف اصلی پژوهش بررسی تعامل ساختارهای زبانی و نشانه‌های این شعر در سه سطح شمایلی، نمایه‌ای، و نمادین است تا نحوۀ بازنمایی پیوند میان زبان، انسان، و طبیعت، و مفاهیم فلسفی و معنوی روشن شود. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است و به نقش ...  بیشتر

تحلیل ساختار روایی رمان‌های فریبا وفی بر مبنای رویکرد سارا میلز در سه سطح گفتمان، جملات و واژگان با تکیه بر پرندۀ من و رؤیای تبّت

سولماز ابراهیم زاده دولت آباد؛ ایمان مهری بیگدیلو؛ شاپور نورآذر؛ فاطمه شیخلووند

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 107-146

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.81314.1086

چکیده
  تجارب زنان و تفاوت آن با تجارب مردان، زمینه‌­ساز شکل­گیری رویکردهای مختلفی در زمینۀ پیوند زبان و جنسیت شده است. زنان و مردان در کارگرفتِ برخی ویژگی­‌های زبانی گرایش‌­های متفاوتی دارند و همین امر سبب تفاوت زبان آنان با یکدیگر می­‌شود. در این پژوهش سعی می­شود به شیوۀ توصیفی – تحلیلی به این پرسش اصلی پاسخ داد که در ساختار ...  بیشتر

بررسی زبانی-ساختاری ترجمه‌های چینی گلستان سعدی (چونی و چرایی فاصلۀ زبانی- ساختاری متن مُتَرجَم گلستان با متن اصلی، و تأثیرات همسویی ایدئولوژیک مترجِم با مؤلف در امر ترجمه)

فهیمه سابقی

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 147-181

https://doi.org/10.22054/jrll.2024.82511.1116

چکیده
  "گلستان" سعدی از دیرباز در جامعه مسلمانان چین، جایگاه ویژه‌ای داشته است. این اثر از نخستین دهه‌های قرن هشتم قمری (چهاردهم میلادی) به‌عنوان منبع اصلی آموزش زبان فارسی در مدارس اسلامی چین مورد استفاده قرار گرفته است. با وجود این پیوند عمیق، نخستین ترجمه رسمی "گلستان" به زبان چینی در سال 1947 توسط آخوند وانگ انجام شد. پس از آن، این کتاب سه ...  بیشتر

تاویل‌‌های گوناگون عطّار نیشابوری و صبغه‌های استعاری، مفهومی و تشبیهی آنها

مجید رستنده؛ وحید مبارک

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 183-218

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.77288.1062

چکیده
  ادب فارسی به‌ویژه نوع عرفانی آن با قرآن کریم و حدیث انسی دیرینه دارد. افزون بر بهره‌برداری متعارف از این دو منبع مهم اسلامی، گاه شاعران صرفاً عین  آیات و احادیث را نقل کرده‌اند، گاه دست به تأویل زده و در مواردی هم ساختارشکنی کرده‌اند. عطار نیشابوری از تأویل­کنندگان عارف است. او با استعاره، تلمیح و تمثیل، به زبانی ساده و روان و ...  بیشتر

ساختار صنعت استخدام و تشخیص آن بر پایۀ حذف
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 137-159

https://doi.org/10.22054/jrll.2022.66647.1013

چکیده
  «استخدام» از صنایع معنوی بدیع بر پایۀ دو یا چندمعنایی است. ابهامی که در تعریف این صنعت در کتاب‌های بدیع فارسی وجود دارد، موجب برداشت اشتباه یا غیردقیق از این صنعت و مصداق‌های آن شده است. نگارنده در این جستار با بررسی تعاریف، دسته‌بندی و جمع‌بندی آن‌ها در صدد ارائۀ تعریفی جامع از این صنعت است به‌گونه‌ای که مانع برداشت اشتباه ...  بیشتر

بازخوانی انواع هنجارگریزی معنایی در کلیله و دمنه
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1403، ، صفحه 159-182

https://doi.org/10.22054/jrll.2024.78924.1068

چکیده
  زبان به‍عنوان مهم‌ترین مادۀ ادبیات و اساسی‍ترین وسیلۀ ارتباط، نقش انکارناپذیری در خلق آثار ادبی دارد. شاعران و نویسندگان برای بهره‍گیری از قدرت زبان و غنای اثر ادبی از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند که هنجارگریزی معنایی یکی از آن‌هاست که بهره‍گیری از آن در نثر، جلوه‍گری و شعرگونگی را به‍دنبال خواهد داشت. با توجه ‌به ...  بیشتر

زیبایی شناسی در اشعار رابعه قزداری
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 167-184

https://doi.org/10.22054/jrll.2023.71650.1034

چکیده
  زیبایی‌شناسی قابلیتی است برای درکِ بهتر ادراکات و پدیده‌های هنری مانند موسیقی. برخی سعی کرده‌اند زیبایی را در امور عینی جستجو کنند مانند آثار هنری، اشیاء، جلوه‌ها و مظاهر طبیعت و موضوعات دیگر؛ ولی ارزش زیبایی‌شناختی یک اثر هنگامی قابل‌ادراک می‌شود که به‌عنوان یک هنر مستقل ذهن مخاطب را درگیر کند و آن را به فعالیت وادارد. از آنجا ...  بیشتر

بررسی و تحلیل روند دگرگونگی معنایی سمندر در متون باستانی فارسی، چینی و غربی
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 9-28

https://doi.org/10.22054/jrll.2023.76483.1057

چکیده
  «سمندر» جانور اسطوره­ای اُراسیایی است که در متون تاریخی و ادبی چینی، فارسی و غربی دوران باستان به صورت‌های گوناگون توصیف شده است. در متون غربی معمولاً این جانور به صورت «دوزیست دُم‌داری که در آتش زندگی می‌کند» توصیف شده که هویت اصلی «سمندر» در زیست­شناسی امروزه تلقی می شود. در متون اسلامی و چینی سمندر بیشتر به ...  بیشتر

ساختارهای روایی مثنوی‌های عطار
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 9-28

https://doi.org/10.22054/JRLL.2022.55299.1001

چکیده
  محققان حوزۀ شعر عرفانی ساختار روایی بیشتر مثنوی­‌های عرفانی فارسی به‌­ویژه مثنوی­های شگرف سه­‌گانۀ آن یعنی حدیقـة‌ الحقیقه سنایی، منطق الطیر عطار، و مثنوی معنوی مولوی را دارای ساختاری مشترک، و مبتنی بر پیرنگ کلان و طرح سراسری می‌­دانند. مثنوی­‌های الهی­‌نامه و منطق الطیر و مصیبت‌نامۀ عطار که سفرنامۀ روحانی به شمار ...  بیشتر

ابر واژگان