محل نشر ایران - تهران
ناشر دانشگاه علامه طباطبائی
شروع انتشار سال 1402
وضعیت چاپ الکترونیکی و چاپی
درصد همانندی 15%
زبان مجله فارسی (چکیده انگلیسی)
هزینه چاپ بله
نوع مجله علمی-پژوهشی
نوع مقاله علمی-پژوهشی
نوع داوری داوری بسته و حداقل 2 داور
-----------------------------------------
تعداد دوره‌ها 2
تعداد شماره‌ها 7
تعداد مقالات 44
تعداد نویسندگان 82
تعداد مشاهده مقاله 29,747
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 13,223
نسبت مشاهده بر مقاله 676.07
نسبت دریافت فایل بر مقاله 300.52
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 173
تعداد مقالات رد شده 93
درصد عدم پذیرش 54
تعداد مقالات پذیرفته شده 44
درصد پذیرش 25
زمان پذیرش (روز) 109
تعداد پایگاه های نمایه شده 3
تعداد داوران 65

 

"پژوهش‌نامۀ زبان ادبی" فصل‌نامه‌ای دوزبانه با دسترسی آزاد است که دانشگاه علامه طباطبائی از بهار 1402 آن را منتشر می‌کند. این مجله به‌منظور فراهم نمودن محیطی فکری برای پژوهشگران ملی و بین‌المللی با تمرکز بر مباحث زبان ادبی پایه‌گذاری شده است و بخشی از پیشرفت‌های پژوهشی صورت‌گرفته در حوزۀ زبان ادبی را پوشش می‌دهد. هدف اصلی مجله انتشار مقالات شایسته‌ای است که یافته‌های مهم این حوزه را گزارش نمایند. این مجله در ارزیابی سال 1402 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رتبۀ علمی «ب» را دریافت کرد. شیوه‌نامۀ تنظیم مقاله را می‌توانید از اینجا دریافت کنید. 

مقالات به روش بسته و دوسوناشناس داوری؛ و برای مشابهت‌یابی از سامانه "سمیم نور" استفاده می‌شود.

لازم است پس از پذیرش مقاله، چکیدۀ مبسوط انگلیسی (750 تا 800 کلمه) ارسال گردد. چکیده مبسوط باید شامل 5 بخش: مقدمه، پیشینۀ پژوهش، روش تحقیق، بحث و بررسی، و نتیجه‌ (تفکیک‌شده) باشد.

از اعضای هیئت علمی، محققان و اندیشمندان ارجمند دعوت می‌شود که مقالات پژوهشی مرتبط با موضوع مجله را از طریق همین سامانه ارسال نمایند.

مهم‌ترین محورهای موضوعی مجله از این قرارند:

  • چیستی، اصول، و مبانی زبان ادبی؛
  • نقد و نظریه‌های زبان ادبی؛
  • بررسی معیارهای ادبیّت زبان؛
  • رویکردها و مباحث زبان‌شناختی در زبان ادبی؛
  • رابطۀ زبان ادبی و دیگر گونه‌های زبان؛
  • تطوّرات تاریخی زبان ادبی؛
  • مطالعات تطبیقی در زبان ادبی؛
  • زبان ادبی و مباحث دستوری؛
  • سبک‌شناسی زبان ادبی؛
  • دیگر حوزه‌های مرتبط با زبان و ادبیّت متن. 

هنگام ارسال مقالات فرم تعهد‌نامه و تعارض منافع را تکمیل، امضا و ارسال فرمایید. هزینۀ داوری مقالات 200.000 تومان و هزینۀ چاپ 400.000 تومان تعیین شده است که به صورت خودکار از طریق اتصال به درگاه واریز دریافت خواهد شد. در صورت پذیرفته‌نشدن مقاله هزینۀ داوری عودت داده نخواهد شد.  

در صورت ضرورت با شمارۀ 09035235020 تماس بگیرید یا با نشانی: zabane.adabi@gmail.com نامه‌نگاری کنید.

بررسی و تحلیل استعاره‌های شناختی در ساختار افعال با تکیه بر سیاحت‍نامۀ ابراهیم بیگ مراغه‌ای

احمد رضایی؛ سمیرا عکاشه

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 9-46

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.83342.1126

چکیده
  استعارۀ شناختی الگو و چهارچوبی است که ذهن بشر برای درک جهان از آن بهره می‍گیرد؛به گونه‌ای که انعکاس مفاهیم غیرملموس در زبان و خلق مفاهیم جدید در قالب پدیده‌های زبانی پیوند زبان، ذهن و جهان را شکل می‌دهد. ‌طبعاً جهان بیرون و تحولات آن در طول تاریخ بر ذهن، و به دنبال آن بر زبان تأثیر می‌گذارند که در این روندِ تأثیرگذاریْ بسیاری از ...  بیشتر

عناصر زبانی سبک‌ساز در سووشون سیمین دانشور

علیرضا نبی لو؛ فاطمه هوشنگی شایان

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 47-86

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.18918

چکیده
  در این مقاله رمان سووشون سیمین دانشور بر اساس مؤلفه‌های ده‌گانۀ لسلی جفریز تحلیل شده است تا انعکاس ایدئولوژی نویسنده در زبان بررسی شود. این مؤلفه‌ها که بر پایۀ تحلیل‌های فرهنگی و جامعه‌شناختی طراحی شده‌اند، امکان مطالعۀ دقیق‌تر متن را فراهم می‌کنند. یافته‌ها نشان می‌دهد که مؤلفه‌های جفریز شامل نامیدن، توصیف، بازنمایی کنش‌ها، ...  بیشتر

بازخوانی و تصحیح برخی از واژگان چینی سفرنامۀ ختای مندرج در زبدة التواریخ حافظ ابرو

مهسا نظری کلاندرق؛ محمدامیر جلالی؛ یی دان وانگ

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 87-126

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.84772.1150

چکیده
  در مجلد چهارم مجمع التواریخ حافظ ابرو که زُبدَةُ ‌التواریخِ بایسنغری نام دارد، ذیل حالات و حوادث سال 825 ق. از سفری یاد رفته است که ایلچیان دربار شاهرخ تیموری به سرزمین ختای و شهر «خان‌بالق» داشته‌اند. یکی از آنان خواجه غیاث‌الدین نقاش، ایلچی بایسنغرمیرزای تیموری حاکم هرات، بود که حافظ ابرو «مضمون و مُحَصَّلِ» سفرنامۀ ...  بیشتر

مفهوم سازی ارزش فرهنگی احترام، مطالعه موردی"عذرخواهی" در شاهنامه فردوسی در چهارچوب زبان شناسی فرهنگی

ملیحه انوشه؛ زهرا ابوالحسنی چیمه؛ فواد مولودی؛ فاطمه سیدابراهیمی

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 127-156

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.83813.1140

چکیده
  شاهنامه را سند هویت ایرانیان دانسته‌اند؛ مفاهیم و ارزش‍های والای انسانی در لابه‍لای روایت داستان‍ها و جنگ‍ها دیده می‌شود. در این پژوهش تلاش می‌شود بیان گردد که فردوسی در این اثر فاخر ادبی چگونه هویت‍ و فرهنگ ایرانیان را با تمرکز بر احترام و "عذرخواهی" به‌عنوان عناصر هویت‍ساز و فرهنگ‍ساز، ضمن روایت‍ها به تصویر کشیده ...  بیشتر

بررسی ویژگی های نثر شاعرانه در رمان خیرالنساء قاسم هاشمی نژاد

مطهره رضائی چراتی؛ فرزاد بالو؛ سیاوش حق جو؛ قدسیه رضوانیان

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 157-190

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.85292.1154

چکیده
  در روزگار معاصر در رمان و داستان با توجه به  افق و جهانی که روایت می‍کند، از گونه‌های زبانی متفاوتی  استفاده می‌شود و در ژانر‍‍‍های  متنوعی طبقه‌بندی می‌گردد. پاره‌ای از داستان‍ها و رمان‌های معاصر از نثری شاعرانه برخوردارند؛ نثری که گاه به جهت زیبایی و خیال‌انگیزی با شعر پهلو می‍زند. در این رمان‌ها نویسنده با ...  بیشتر

بررسی واژگان نشان‌دار اجتماعی در منطق‌الطیر عطار بر اساس رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف

افسانه تاجیک قلعه خواجه؛ معصومه خدادادی؛ علیرضا قوجه زاده

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 191-230

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.84576.1146

چکیده
  اشعار عطار نیشابوری با وجود درون‌مایۀ عرفانی، سرشار از واژگان نشان‌دار اجتماعی است. این واژگان دارای بار معنایی خاص و معانی ضمنی هستند که می‌تواند نشان‌دهندۀ ارزش‌ها، نگرش‌ها و ایدئولوژی‌های اجتماعی باشد. واژگان نشان‌دار که دارای ارزش‌های بیانی، رابطه‌ای و تجربی هستند، به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم بر نحوۀ درک و تفسیر موضوعات ...  بیشتر

ساختار صنعت استخدام و تشخیص آن بر پایۀ حذف
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 137-159

https://doi.org/10.22054/jrll.2022.66647.1013

چکیده
  «استخدام» از صنایع معنوی بدیع بر پایۀ دو یا چندمعنایی است. ابهامی که در تعریف این صنعت در کتاب‌های بدیع فارسی وجود دارد، موجب برداشت اشتباه یا غیردقیق از این صنعت و مصداق‌های آن شده است. نگارنده در این جستار با بررسی تعاریف، دسته‌بندی و جمع‌بندی آن‌ها در صدد ارائۀ تعریفی جامع از این صنعت است به‌گونه‌ای که مانع برداشت اشتباه ...  بیشتر

بازخوانی انواع هنجارگریزی معنایی در کلیله و دمنه
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1403، ، صفحه 159-182

https://doi.org/10.22054/jrll.2024.78924.1068

چکیده
  زبان به‍عنوان مهم‌ترین مادۀ ادبیات و اساسی‍ترین وسیلۀ ارتباط، نقش انکارناپذیری در خلق آثار ادبی دارد. شاعران و نویسندگان برای بهره‍گیری از قدرت زبان و غنای اثر ادبی از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند که هنجارگریزی معنایی یکی از آن‌هاست که بهره‍گیری از آن در نثر، جلوه‍گری و شعرگونگی را به‍دنبال خواهد داشت. با توجه ‌به ...  بیشتر

زیبایی شناسی در اشعار رابعه قزداری
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 167-184

https://doi.org/10.22054/jrll.2023.71650.1034

چکیده
  زیبایی‌شناسی قابلیتی است برای درکِ بهتر ادراکات و پدیده‌های هنری مانند موسیقی. برخی سعی کرده‌اند زیبایی را در امور عینی جستجو کنند مانند آثار هنری، اشیاء، جلوه‌ها و مظاهر طبیعت و موضوعات دیگر؛ ولی ارزش زیبایی‌شناختی یک اثر هنگامی قابل‌ادراک می‌شود که به‌عنوان یک هنر مستقل ذهن مخاطب را درگیر کند و آن را به فعالیت وادارد. از آنجا ...  بیشتر

بررسی و تحلیل روند دگرگونگی معنایی سمندر در متون باستانی فارسی، چینی و غربی
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 9-28

https://doi.org/10.22054/jrll.2023.76483.1057

چکیده
  «سمندر» جانور اسطوره­ای اُراسیایی است که در متون تاریخی و ادبی چینی، فارسی و غربی دوران باستان به صورت‌های گوناگون توصیف شده است. در متون غربی معمولاً این جانور به صورت «دوزیست دُم‌داری که در آتش زندگی می‌کند» توصیف شده که هویت اصلی «سمندر» در زیست­شناسی امروزه تلقی می شود. در متون اسلامی و چینی سمندر بیشتر به ...  بیشتر

ساختارهای روایی مثنوی‌های عطار
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 9-28

https://doi.org/10.22054/JRLL.2022.55299.1001

چکیده
  محققان حوزۀ شعر عرفانی ساختار روایی بیشتر مثنوی­‌های عرفانی فارسی به‌­ویژه مثنوی­های شگرف سه­‌گانۀ آن یعنی حدیقـة‌ الحقیقه سنایی، منطق الطیر عطار، و مثنوی معنوی مولوی را دارای ساختاری مشترک، و مبتنی بر پیرنگ کلان و طرح سراسری می‌­دانند. مثنوی­‌های الهی­‌نامه و منطق الطیر و مصیبت‌نامۀ عطار که سفرنامۀ روحانی به شمار ...  بیشتر

ابر واژگان