دوره 2 (1403)
دوره 1 (1402)
محل نشر ایران - تهران
ناشر دانشگاه علامه طباطبائی
شروع انتشار سال 1402
وضعیت چاپ الکترونیکی و چاپی
درصد همانندی 15%
زبان مجله فارسی (چکیده انگلیسی)
هزینه چاپ بله
نوع مجله علمی-پژوهشی
نوع مقاله علمی-پژوهشی
نوع داوری داوری بسته و حداقل 2 داور
-----------------------------------------
تعداد دوره‌ها 2
تعداد شماره‌ها 8
تعداد مقالات 57
تعداد نویسندگان 107
تعداد مشاهده مقاله 36,424
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 16,206
نسبت مشاهده بر مقاله 639.02
نسبت دریافت فایل بر مقاله 284.32
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 200
تعداد مقالات رد شده 109
درصد عدم پذیرش 55
تعداد مقالات پذیرفته شده 57
درصد پذیرش 29
زمان پذیرش (روز) 102
تعداد پایگاه های نمایه شده 3
تعداد داوران 72

 

"پژوهش‌نامۀ زبان ادبی" فصل‌نامه‌ای دوزبانه با دسترسی آزاد است که دانشگاه علامه طباطبائی از بهار 1402 آن را منتشر می‌کند. این مجله به‌منظور فراهم نمودن محیطی فکری برای پژوهشگران ملی و بین‌المللی با تمرکز بر مباحث زبان ادبی پایه‌گذاری شده است و بخشی از پیشرفت‌های پژوهشی صورت‌گرفته در حوزۀ زبان ادبی را پوشش می‌دهد. هدف اصلی مجله انتشار مقالات شایسته‌ای است که یافته‌های مهم این حوزه را گزارش نمایند. این مجله در ارزیابی سال 1402 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رتبۀ علمی «ب» را دریافت کرد. شیوه‌نامۀ تنظیم مقاله را می‌توانید از اینجا دریافت کنید. 

مقالات به روش بسته و دوسوناشناس داوری؛ و برای مشابهت‌یابی از سامانه "سمیم نور" استفاده می‌شود.

لازم است پس از پذیرش مقاله، چکیدۀ مبسوط انگلیسی (750 تا 800 کلمه) ارسال گردد. چکیده مبسوط باید شامل 5 بخش: مقدمه، پیشینۀ پژوهش، روش تحقیق، بحث و بررسی، و نتیجه‌ (تفکیک‌شده) باشد.

از اعضای هیئت علمی، محققان و اندیشمندان ارجمند دعوت می‌شود که مقالات پژوهشی مرتبط با موضوع مجله را از طریق همین سامانه ارسال نمایند.

مهم‌ترین محورهای موضوعی مجله از این قرارند:

  • چیستی، اصول، و مبانی زبان ادبی؛
  • نقد و نظریه‌های زبان ادبی؛
  • بررسی معیارهای ادبیّت زبان؛
  • رویکردها و مباحث زبان‌شناختی در زبان ادبی؛
  • رابطۀ زبان ادبی و دیگر گونه‌های زبان؛
  • تطوّرات تاریخی زبان ادبی؛
  • مطالعات تطبیقی در زبان ادبی؛
  • زبان ادبی و مباحث دستوری؛
  • سبک‌شناسی زبان ادبی؛
  • دیگر حوزه‌های مرتبط با زبان و ادبیّت متن. 

هنگام ارسال مقالات فرم تعهد‌نامه و تعارض منافع را تکمیل، امضا و ارسال فرمایید. هزینۀ داوری مقالات 200.000 تومان و هزینۀ چاپ 400.000 تومان تعیین شده است که به صورت خودکار از طریق اتصال به درگاه واریز دریافت خواهد شد. در صورت پذیرفته‌نشدن مقاله هزینۀ داوری عودت داده نخواهد شد.  

در صورت ضرورت با شمارۀ 09035235020 تماس بگیرید یا با نشانی: zabane.adabi@gmail.com نامه‌نگاری کنید.

زیبایی شناسی کنایه در خسرو و شیرین

علی رضا شعبانلو

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 9-39

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.83771.1135

چکیده
  نظامی برای آنکه داستان خسرو و شیرین را «دست‌بافی تازه درپوشد» و شعرش را از شعر داستان­پردازان پیش از خود چون فردوسی و فخر­الدین اسعد گرگانی متمایز سازد، در نظم داستان شگردهایی به کار برده که شناسایی دقیق و معرفی آن‌ها چه بسا ناممکن باشد؛ اما کاربرد گستردۀ کنایه، طرزی است که برای بالا بردن ارزش زبان شعر برگزیده است. او می‌داند ...  بیشتر

نقش ساختار زبانی در شکل‌گیری روایت رمان؛ بررسی مدل کنشگرانه گرماس در تعامل با نظریه سوسور

حمیدرضا اکبری؛ احمدرضا ;کیخای فرزانه؛ مصطفی سالاری

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 41-77

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.86241.1166

چکیده
  از منظر ساختارگرایی شخصیت در روایت نه صرفاً عنصری داستانی، بلکه کنشگری فعال در فرایند معناپردازی و سازمان‌دهی روایت است. در این چارچوب نظری، مفهوم شخصیت با نقش‌ها و کارکردهای روایی پیوندی ناگسستنی دارد و جایگاهی فراتر از موجودیتی ایستا و منفعل می‌یابد. شخصیت‌ها در مقام کنشگران، در تعامل مستمر با سایر عناصر روایت نقشی تعیین‌کننده ...  بیشتر

شگردهای زیبایی‌شناسانه زبان در غزل‌های سعدی

کوروش کمالی سروستانی؛ فرح نیازکار

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 79-112

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.87465.1186

چکیده
  این پژوهش با هدف تحلیل شگردهای زیبایی‌شناسانه و ویژگی‌های زبانی غزل‌های سعدی انجام شده است. غزل سعدی به‌عنوان زبان عشق، بیانگر پیوندی ناگسستنی میان عاشق و معشوق است و کلمات در آن هم نقش توصیفی و هم نقش نمادین و عاطفی دارند. زبان سعدی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های استعاری، تمثیلی، ایهام و اشاره، امکان انتقال مفاهیم انتزاعی و عاطفی ...  بیشتر

بررسی ساختاری سنت‌های ادبی در نظیره‌های مخزن‌الاسرار از قرن هفتم تا دهم هجری «برپایۀ استعاره، تشبیه، تمثیل و کنایه»

توران صفرپور؛ شهرزاد نیازی؛ عطامحمد رادمنش

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 113-146

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.85179.1152

چکیده
  منظومۀ مخزن­الاسرارِ نظامی از آثار ارشمند در حوزۀ ادبیات تعلیمی است که مورد اقبال و تقلید شعرای بسیاری قرار گرفته است. بررسی نظیره‌های این مثنوی از دیدگاه‌های ساختاری و محتوایی، تأثیرپذیری این شاعران از نظامی گنجوی و ویژگی‌های سبکی این اثر را آشکار می­سازد. در پژوهش حاضر 8 نظیرۀ مخزن‌الاسرار از قرن هفتم تا دهم هجری شامل مطلع‌الانوار، ...  بیشتر

کارکردهای انسجامی حروف ربط در اشعار قیصر امین‌پور

مریم بختیاری

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 147-182

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.86877.1177

چکیده
  مایکل هلیدی در نظریۀ انسجام قائل به دو عامل انسجام واژگانی و دستوری است. عامل انسجامِ دستوری خود به زیرمجموعه‌هایی تقسیم می‌شود. در میان عوامل انسجام دستوری، بررسی حروفِ ربط ازآنجاکه مفصل و پیوند‌دهندۀ جملات است، انسجام را به‌طور ویژه نشان می‌دهد. از منظر هلیدی این حروف به چهاردسته: افزایشی، تقابلی، علّی و زمانی تقسیم می‌شوند. ...  بیشتر

واکاوی مؤلفه‌های معنایی واژۀ «مدارا» در کلیله‌ودمنه بهرام‌شاهی: یک تحلیل هم‌زمانی

ایوب بادوام؛ نصرت اله صادقلو

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 183-212

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.19203

چکیده
  واژگان در هر مقطع زمانی معمولاً دارای چند مؤلفۀ معنایی خاصی هستند که بدان در لغت‌نامه‌ها کمتر توجه شده است. این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل مؤلفه‌های معنایی واژۀ "مدارا" در متن کهن کلیله‌ودمنۀ بهرام‌شاهی (ترجمۀ نصرالله منشی) و با بهره‌گیری از روش تحلیل مؤلفه‌ای انجام شده است. در این راستا، پس از بررسی معانی لغوی واژه در فرهنگ‌های ...  بیشتر

ساختار صنعت استخدام و تشخیص آن بر پایۀ حذف
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 137-159

https://doi.org/10.22054/jrll.2022.66647.1013

چکیده
  «استخدام» از صنایع معنوی بدیع بر پایۀ دو یا چندمعنایی است. ابهامی که در تعریف این صنعت در کتاب‌های بدیع فارسی وجود دارد، موجب برداشت اشتباه یا غیردقیق از این صنعت و مصداق‌های آن شده است. نگارنده در این جستار با بررسی تعاریف، دسته‌بندی و جمع‌بندی آن‌ها در صدد ارائۀ تعریفی جامع از این صنعت است به‌گونه‌ای که مانع برداشت اشتباه ...  بیشتر

زیبایی شناسی در اشعار رابعه قزداری
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 167-184

https://doi.org/10.22054/jrll.2023.71650.1034

چکیده
  زیبایی‌شناسی قابلیتی است برای درکِ بهتر ادراکات و پدیده‌های هنری مانند موسیقی. برخی سعی کرده‌اند زیبایی را در امور عینی جستجو کنند مانند آثار هنری، اشیاء، جلوه‌ها و مظاهر طبیعت و موضوعات دیگر؛ ولی ارزش زیبایی‌شناختی یک اثر هنگامی قابل‌ادراک می‌شود که به‌عنوان یک هنر مستقل ذهن مخاطب را درگیر کند و آن را به فعالیت وادارد. از آنجا ...  بیشتر

بازخوانی انواع هنجارگریزی معنایی در کلیله و دمنه
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1403، ، صفحه 159-182

https://doi.org/10.22054/jrll.2024.78924.1068

چکیده
  زبان به‍عنوان مهم‌ترین مادۀ ادبیات و اساسی‍ترین وسیلۀ ارتباط، نقش انکارناپذیری در خلق آثار ادبی دارد. شاعران و نویسندگان برای بهره‍گیری از قدرت زبان و غنای اثر ادبی از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند که هنجارگریزی معنایی یکی از آن‌هاست که بهره‍گیری از آن در نثر، جلوه‍گری و شعرگونگی را به‍دنبال خواهد داشت. با توجه ‌به ...  بیشتر

بررسی و تحلیل روند دگرگونگی معنایی سمندر در متون باستانی فارسی، چینی و غربی
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 9-28

https://doi.org/10.22054/jrll.2023.76483.1057

چکیده
  «سمندر» جانور اسطوره­ای اُراسیایی است که در متون تاریخی و ادبی چینی، فارسی و غربی دوران باستان به صورت‌های گوناگون توصیف شده است. در متون غربی معمولاً این جانور به صورت «دوزیست دُم‌داری که در آتش زندگی می‌کند» توصیف شده که هویت اصلی «سمندر» در زیست­شناسی امروزه تلقی می شود. در متون اسلامی و چینی سمندر بیشتر به ...  بیشتر

ساختارهای روایی مثنوی‌های عطار
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 9-28

https://doi.org/10.22054/JRLL.2022.55299.1001

چکیده
  محققان حوزۀ شعر عرفانی ساختار روایی بیشتر مثنوی­‌های عرفانی فارسی به‌­ویژه مثنوی­های شگرف سه­‌گانۀ آن یعنی حدیقـة‌ الحقیقه سنایی، منطق الطیر عطار، و مثنوی معنوی مولوی را دارای ساختاری مشترک، و مبتنی بر پیرنگ کلان و طرح سراسری می‌­دانند. مثنوی­‌های الهی­‌نامه و منطق الطیر و مصیبت‌نامۀ عطار که سفرنامۀ روحانی به شمار ...  بیشتر

بررسی نقش‌های ارتباطی سکوت گویا در آثار مولوی

مریم کیخایی؛ مصطفی سالاری؛ بهروز رومیانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 شهریور 1404

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.86606.1172

چکیده
  بررسی نقش‌های ارتباطی سکوت گویا در آثار مولویچکیدهسکوت به عنوان یکی از عناصر مهم ارتباط، در فرهنگ‌ها و متون مختلف از جمله ادبیات عرفانی مورد توجه بوده است. سکوت در ادبیات عرفانی، فراتر از غیاب کلام، ابزاری برای انتقال معانی عمیق عرفانی، عاطفی و فلسفی است. سکوت گویا به‌عنوان ابزاری معنادار در ارتباطات زبانی، در ادبیات عرفانی جایگاه ...  بیشتر

فروپاشی معنا در زبان شعر: خوانشی ساختارشکنانه از «مرگ ناصری» احمد شاملو بر پایه نظریۀ ژاک دریدا

رضا قنبری عبدالملکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 شهریور 1404

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.85943.1160

چکیده
  این مقاله با اتکا به نظریۀ ساختارشکنی ژاک دریدا، به تحلیلی چندسطحی از شعر مرگ ناصری سرودۀ احمد شاملو می‌پردازد. در این خوانش، زبان شعر نه ابزار تثبیت معنا، بلکه بستر تعلیق، واژگونی و لغزش دلالت‌ها تلقی می‌شود. بر پایۀ مفاهیم کلیدی همچون «دیفرنس»، «غیاب مرکز» و «فروپاشی تقابل‌های دوتایی»، نشان داده می‌شود که چگونه ...  بیشتر

زراعت ذهن و زبان (حلقه‌های آمیختگی در ضرب‌المثل‌های بروجردی بر اساس نظریه آمیختگی مفهومی)

حجت اله امیدعلی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.86407.1169

چکیده
  نظریه آمیختگی مفهومی بر این اصل استوار است که معنا در زبان از ادغام سیال و پویای دو یا چند حوزه مفهومی در یک فضای آمیخته حاصل می‌شود. ضرب‌المثل‌های بومی بروجرد، به‌عنوان گزاره‌های موجز و تصویری فرهنگِ کشاورزی و دامداری این منطقه، ظرفیت ویژه‌ای برای تحلیل از این منظر دارند. هدف این پژوهش، تبیین فرایند شکل‌گیری معنا در ضرب‌المثل‌های ...  بیشتر

ابر واژگان