دوره 2 (1403)
دوره 1 (1402)
محل نشر ایران - تهران
ناشر دانشگاه علامه طباطبائی
شروع انتشار سال 1402
وضعیت چاپ الکترونیکی و چاپی
درصد همانندی 15%
زبان مجله فارسی (چکیده انگلیسی)
هزینه چاپ بله
نوع مجله علمی-پژوهشی
نوع مقاله علمی-پژوهشی
نوع داوری داوری بسته و حداقل 2 داور
-----------------------------------------
تعداد دوره‌ها 3
تعداد شماره‌ها 9
تعداد مقالات 62
تعداد نویسندگان 113
تعداد مشاهده مقاله 53,852
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 20,824
نسبت مشاهده بر مقاله 868.58
نسبت دریافت فایل بر مقاله 335.87
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 219
تعداد مقالات رد شده 119
درصد عدم پذیرش 54
تعداد مقالات پذیرفته شده 62
درصد پذیرش 28
زمان پذیرش (روز) 97
تعداد پایگاه های نمایه شده 3
تعداد داوران 78

 

"پژوهش‌نامۀ زبان ادبی" فصل‌نامه‌ای دوزبانه با دسترسی آزاد است که دانشگاه علامه طباطبائی از بهار 1402 آن را منتشر می‌کند. این مجله به‌منظور فراهم نمودن محیطی فکری برای پژوهشگران ملی و بین‌المللی با تمرکز بر مباحث زبان ادبی پایه‌گذاری شده است و بخشی از پیشرفت‌های پژوهشی صورت‌گرفته در حوزۀ زبان ادبی را پوشش می‌دهد. هدف اصلی مجله انتشار مقالات شایسته‌ای است که یافته‌های مهم این حوزه را گزارش نمایند. این مجله در ارزیابی سال 1402 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رتبۀ علمی «ب» را دریافت کرد. شیوه‌نامۀ تنظیم مقاله را می‌توانید از اینجا دریافت کنید. 

مقالات به روش بسته و دوسوناشناس داوری؛ و برای مشابهت‌یابی از سامانه "سمیم نور" استفاده می‌شود.

لازم است پس از پذیرش مقاله، چکیدۀ مبسوط انگلیسی (750 تا 800 کلمه) ارسال گردد. چکیده مبسوط باید شامل 5 بخش: مقدمه، پیشینۀ پژوهش، روش تحقیق، بحث و بررسی، و نتیجه‌ (تفکیک‌شده) باشد.

از اعضای هیئت علمی، محققان و اندیشمندان ارجمند دعوت می‌شود که مقالات پژوهشی مرتبط با موضوع مجله را از طریق همین سامانه ارسال نمایند.

مهم‌ترین محورهای موضوعی مجله از این قرارند:

  • چیستی، اصول، و مبانی زبان ادبی؛
  • نقد و نظریه‌های زبان ادبی؛
  • بررسی معیارهای ادبیّت زبان؛
  • رویکردها و مباحث زبان‌شناختی در زبان ادبی؛
  • رابطۀ زبان ادبی و دیگر گونه‌های زبان؛
  • تطوّرات تاریخی زبان ادبی؛
  • مطالعات تطبیقی در زبان ادبی؛
  • زبان ادبی و مباحث دستوری؛
  • سبک‌شناسی زبان ادبی؛
  • دیگر حوزه‌های مرتبط با زبان و ادبیّت متن. 

هنگام ارسال مقالات فرم تعهد‌نامه و تعارض منافع را تکمیل، امضا و ارسال فرمایید. هزینۀ داوری مقالات 200.000 تومان و هزینۀ چاپ 400.000 تومان تعیین شده است که به صورت خودکار از طریق اتصال به درگاه واریز دریافت خواهد شد. در صورت پذیرفته‌نشدن مقاله هزینۀ داوری عودت داده نخواهد شد.  

در صورت ضرورت با شمارۀ 09035235020 تماس بگیرید یا با نشانی: zabane.adabi@gmail.com نامه‌نگاری کنید.

بازتعریف و گونه‌شناسی "اسلوب حکیم" بر پایۀ نظریۀ ربط

زینب اکبری؛ نسرین فقیه ملک مرزبان

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 9-40

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.88905.1206

چکیده
  در سنت بلاغت اسلامی "اسلوب حکیم" به‌عنوان صنعتی که مبتنی بر خروج آگاهانه از مقتضای ظاهر در بستر گفتگوست، جایگاهی مبهم و چندپاره دارد؛ به‌ویژه در بلاغت فارسی نه‌تنها مرز آن با صناعات مشابه روشن نشده، بلکه شاهد فقر شاهدمثال و غفلت نظری در تبیین جوانب بلاغی آن هستیم. این مقاله نخست با روشی تاریخی-تحلیلی، به بازخوانی جایگاه و تعریف اسلوب ...  بیشتر

نگاهی تازه به یکی از اختلاف قرائت‌های شعر حافظ: بررسی موردی، سواد سِحر یا سواد سَحَر؟

احمد جمعه پور؛ حسین سلیمی؛ مجاهد غلامی

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 41-76

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.87683.1189

چکیده
  یکی از انواع ایهام در اشعار حافظ که کمتر به آن پرداخته‌شده، چندگانه‌خوانی یا چندمعنایی‌های حاصل از "اختلاف قرائات" است. امروزه با تعداد کثیری نسخۀ خطی کهن از اشعار حافظ مواجهیم که اختلاف ضبط و قرائات گوناگون نسخه‌نویسان در آن‌ها موج می‌زند. هرچند این خود مهم‌ترین عامل به‌وجودآمدن ضبط‌ها و تصحیحات گوناگون از برخی ابیاتِ محل بحث ...  بیشتر

ساختی کهن از صفت حالیه

مژده کمالی‌فرد

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 77-104

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.88748.1205

چکیده
  سازه‌های دستوری‌ معدودی در متون کهن فارسی به چشم می‌خورند که هنوز مقولۀ دستوری، کاربرد معنایی، و کارکرد زیبایی‌شناسی آن‌ها دقیقاً روشن نیست. یکی از این سازه‌ها ترکیب «چون + صفت + ی» است. در این پژوهش بنیادی که با استفاده از منابع کتابخانه‌ای انجام شد، تلاش گردید با استناد به نمونه‌های موجود که در آثار نظم و نثر فارسی سده‌های ...  بیشتر

واکاوی لایه‌های نحوی، بلاغی و واژگانی شبه‌جمله‌ها در دیوان خاقانی

مهدی رمضانی

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 105-138

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.88070.1196

چکیده
  دستور زبان دانشی است که به مطالعه، توصیف و تحلیل قواعد حاکم بر زبان می‌پردازد و از رهگذر آن، ویژگی‌های ساختاری و کارکردی زبان را آشکار می‌سازد. با وجود نقش بنیادین این حوزه در سازمان‌دهی ساختار و لحن شعر، به مقولۀ شبه‌جمله‌ (به‌عنوان بخشی از ساخت‌های زبانی) در پژوهش‌های گذشته و نیز کتاب‌های مرجع، بسیار اندک و پراکنده پرداخته ...  بیشتر

تحلیل گفتمان انتقادی نقش و جایگاه مدرسه در داستان آن خمرۀ مرادی کرمانی

سودابه شکراله زاده

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 139-172

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.87728.1190

چکیده
  این پژوهش بر اساس تحلیلی زبانی-معنایی با توجه به اهمیت نهاد مدرسه در ادبیات کودک و نوجوان و نقش آن در بازتولید یا به چالش‌کشیدن ساختارهای اجتماعی قدرت انجام شد. هدف مطالعه، تحلیل گفتمان انتقادی بازنمایی جایگاه و نقش مدرسه در داستان آن خمره اثر هوشنگ مرادی کرمانی بر اساس الگوی سه‌سطحی نورمن فرکلاف بود. پارادایم پژوهش کیفی، رویکردْ ...  بیشتر

زراعت ذهن و زبان؛ حلقه‌های آمیختگی در ضرب‌المثل‌های بروجردی بر اساس نظریۀ آمیختگی مفهومی

حجت اله امیدعلی

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 173-206

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.86407.1169

چکیده
  نظریۀ آمیختگیِ مفهومی بر این اصل استوار است که معنا در زبان از ادغام سیّال و پویای دو یا چند حوزه مفهومی در یک فضای آمیخته حاصل می‌شود. ضرب‌المثل‌های بومی بروجرد، به‌عنوان گزاره‌های موجز و تصویری فرهنگِ کشاورزی و دامداری این منطقه، ظرفیت ویژه‌ای برای تحلیل از این منظر دارند. هدف این پژوهش، تبیین فرایند شکل‌گیری معنا در ضرب‌المثل‌های ...  بیشتر

ساختار صنعت استخدام و تشخیص آن بر پایۀ حذف
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 137-159

https://doi.org/10.22054/jrll.2022.66647.1013

چکیده
  «استخدام» از صنایع معنوی بدیع بر پایۀ دو یا چندمعنایی است. ابهامی که در تعریف این صنعت در کتاب‌های بدیع فارسی وجود دارد، موجب برداشت اشتباه یا غیردقیق از این صنعت و مصداق‌های آن شده است. نگارنده در این جستار با بررسی تعاریف، دسته‌بندی و جمع‌بندی آن‌ها در صدد ارائۀ تعریفی جامع از این صنعت است به‌گونه‌ای که مانع برداشت اشتباه ...  بیشتر

بررسی و تحلیل روند دگرگونگی معنایی سمندر در متون باستانی فارسی، چینی و غربی
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 9-28

https://doi.org/10.22054/jrll.2023.76483.1057

چکیده
  «سمندر» جانور اسطوره­ای اُراسیایی است که در متون تاریخی و ادبی چینی، فارسی و غربی دوران باستان به صورت‌های گوناگون توصیف شده است. در متون غربی معمولاً این جانور به صورت «دوزیست دُم‌داری که در آتش زندگی می‌کند» توصیف شده که هویت اصلی «سمندر» در زیست­شناسی امروزه تلقی می شود. در متون اسلامی و چینی سمندر بیشتر به ...  بیشتر

زیبایی شناسی در اشعار رابعه قزداری
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 167-184

https://doi.org/10.22054/jrll.2023.71650.1034

چکیده
  زیبایی‌شناسی قابلیتی است برای درکِ بهتر ادراکات و پدیده‌های هنری مانند موسیقی. برخی سعی کرده‌اند زیبایی را در امور عینی جستجو کنند مانند آثار هنری، اشیاء، جلوه‌ها و مظاهر طبیعت و موضوعات دیگر؛ ولی ارزش زیبایی‌شناختی یک اثر هنگامی قابل‌ادراک می‌شود که به‌عنوان یک هنر مستقل ذهن مخاطب را درگیر کند و آن را به فعالیت وادارد. از آنجا ...  بیشتر

بازخوانی انواع هنجارگریزی معنایی در کلیله و دمنه
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1403، ، صفحه 159-182

https://doi.org/10.22054/jrll.2024.78924.1068

چکیده
  زبان به‍عنوان مهم‌ترین مادۀ ادبیات و اساسی‍ترین وسیلۀ ارتباط، نقش انکارناپذیری در خلق آثار ادبی دارد. شاعران و نویسندگان برای بهره‍گیری از قدرت زبان و غنای اثر ادبی از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند که هنجارگریزی معنایی یکی از آن‌هاست که بهره‍گیری از آن در نثر، جلوه‍گری و شعرگونگی را به‍دنبال خواهد داشت. با توجه ‌به ...  بیشتر

«بررسی غزلیات حافظ بر اساس نظریۀ کارکردهای ارتباطی یاکوبسن»
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 62-92

https://doi.org/10.22054/jrll.2024.76876.1059

چکیده
  یاکوبسن، ابزارهای تاثیرگذاری زبان را در شش حوزۀ عاطفی، ترغیبی، ارجاعی، فرازبانی، همدلی و ادبی معرفی می­‌کند. به نظر او هنرمند با هدایت پیام خود از طریق این شش مجرا می‌تواند مخاطب را تحت تأثیر قرار ‌دهد. نقش‌­های زبان و جهت‌­گیری آن­‌ها عاملی تعیین­‌کننده در شیوۀ بیان نویسنده و بازنمایی نگاه وی به دنیای اطراف است. هر کدام ...  بیشتر

بررسی نقش‌های ارتباطی سکوت گویا در آثار مولوی

مریم کیخایی؛ مصطفی سالاری؛ بهروز رومیانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 شهریور 1404

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.86606.1172

چکیده
  بررسی نقش‌های ارتباطی سکوت گویا در آثار مولویچکیدهسکوت به عنوان یکی از عناصر مهم ارتباط، در فرهنگ‌ها و متون مختلف از جمله ادبیات عرفانی مورد توجه بوده است. سکوت در ادبیات عرفانی، فراتر از غیاب کلام، ابزاری برای انتقال معانی عمیق عرفانی، عاطفی و فلسفی است. سکوت گویا به‌عنوان ابزاری معنادار در ارتباطات زبانی، در ادبیات عرفانی جایگاه ...  بیشتر

فروپاشی معنا در زبان شعر: خوانشی ساختارشکنانه از «مرگ ناصری» احمد شاملو بر پایه نظریۀ ژاک دریدا

رضا قنبری عبدالملکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 شهریور 1404

https://doi.org/10.22054/jrll.2025.85943.1160

چکیده
  این مقاله با اتکا به نظریۀ ساختارشکنی ژاک دریدا، به تحلیلی چندسطحی از شعر مرگ ناصری سرودۀ احمد شاملو می‌پردازد. در این خوانش، زبان شعر نه ابزار تثبیت معنا، بلکه بستر تعلیق، واژگونی و لغزش دلالت‌ها تلقی می‌شود. بر پایۀ مفاهیم کلیدی همچون «دیفرنس»، «غیاب مرکز» و «فروپاشی تقابل‌های دوتایی»، نشان داده می‌شود که چگونه ...  بیشتر

ابر واژگان